10/30/2010

Ledighet och Colada Morada

Helgen som nu kommer eller som i princip redan ar har, ar i Ecuador en speciell hogtidshelg. Detta firas i dagarna tre. Ja, vi ar lediga de tre forsta dagarna under nasta vecka och borjar jobba forst pa torsdag. Jag vet inte om jag riktigt kanner att jag fortjanar denna ledighet men det ar inte helt fel heller. 
Det som uppmarksammas har i Ecuador ar som i Sverige allahelgona da man hedrar sina doda. Detta gors  genom att man ater speciell mat och dricker en sarskild dryck, Colada Morada. Hemma hos mig har vi redan tjuvstartat med detta. Igar drack jag min forsta Colada Morada. 
Colada Morada är gjord pa svart majsmjöl och frukter som naranjilla, babaco, ananas, björnbär, jordgubbar och blåbär (som ger det dess färg). Enligt traditionen skall den forst drickas den 2 november men som sagt vi tjuvstartade lite. Till detta ater man aven ett sakrskild brod. 
Colada Morada skall drickas varm och den smakar riktigt gott!!

Helgen blir som sagt riktigt lang vi kommer darfor passa pa att aka ivag till kusten och Montañita ett par dagar for sol och bad. Ska bli riktigt skont.

2 kommentarer:

  1. Det låter ju hur mysigt som helst med sol och bad :) Hoppas att ni får det riktigt riktigt skönt! Spännande liten häxbrygd den där Colada Morada. En riktig antioxidantkick ;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. nu har det gått några dar så helgen har ju varit hoppas du haft det bra jag använder inte datorn så mycket just nu har en spricka i höger axel och det är svårt med vänster annars är det bra kramar ha det bra anne-marie

    SvaraRadera