10/15/2010

Veckan som varit.

Denna vecka har varit ganska innehallslos.
Min spanska larare som har haft for vana att alltid komma 10-20 minutre sent, har dock borjat att komma i tid nu. I vart fall nastan. Han vet att jag alltid ar 10 minuter tidig och jag tror att han borjar bli lite stressad av det. 
Det gar framat med spanskan aven om det ar manga verb och bojningar kvar :-) Alla oregelbundna verb haller dock pa att ta knacken pa mig. 

Nu ar det bara en vecka kvar med spanska sedan borjar mitt Volontarprojekt. Jag ser verkligen fram emot det. Det kommer att bli spannande pa manga satt. Dels for spanskan, kommer jag att forsta vad de sager? Dels for att kulturen ar helt annorlunda har. Manga kvinnor utbildar sig med fa arbetar, de flesta blir forsorjda av sina man. Manga barn tvingas arbeta fran tidig alder med exempelvis att putsa skor, salja frukt osv pga fattigdom. Arbetslosheten ar hog och villkoren daliga, manga har mer an ett jobb for att kunna forsorja sig.

I helgen blir det troligtvis en utflykt till Tena. Tena ligger ca 6 timmar fran Quito precis invid djungeln. Har finns det gott om aktiviteter med bade vandringar, kajk, rafting och mycket mer. I narheten ligger aven en vulkan som ar redo att bestigas om man har tid for det. Vad vi hittar pa ar annu inte klart , det beror lite pa vaderet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar