10/12/2010

Vanor

Ja, vissa saker ar bara inte som hemma. 
For att namna nagra:
 
1, Slang for gudskull inte toapapper i toaletten. De ecuadorianska avloppen klarar inte av att hantera detta utan det blir tokstopp i avloppet. Efter att en gang ha glommt detta och fatt stoppa ner handen i toaletten for att fiska upp pappret ar detta dock inte svart att komma ihag. Pappret skall istallet kastas i en hink bredvid toaletten.

2, Det dricks i princip inget kaffe i de ecuadorianska hemmen. Som svensk blir man hanvisad till horribelt snabbkaffe. For att vaga upp detta kan en riktigt bra kopp kaffe kopas pa cafe for ca 1$, vilket ar ca 7.5 kr. Te finns det dock gott om.

Sa har ser en typisk frukost ut hos min familj. Snabbkaffe, farspressad juice, rostat brod och melon.
 


3, Glom morkt brod har ar det vitt brod som galler.


4, Till lunch far jag varje dag soppa som sedan efterfoljs av ris med kott eller kyckling. Ecuadorianerna ar valdigt duktiga pa att anvanda alla delar pa djuret. Darfor hander det ibland att det ligger en "tass"? eller ett ben med fot och tar i soppan som serveras. Jag har annu inte vagat fraga vad det ar utan utgar fran att det ar kyckling vilket det med stor sannorlikhet inte ar. Det kanns dock bast att leva i ovetande. Middagen bestar i princip av samma sak, vill man ha ett enklare alternativ till middag ar det vanligt med te och smorgas.

5, Frukt. Farsk pressad juice varje dag. Jag har blivit sa bortskamd med farskpressad juice. Till varje frukost och lunch far jag juice direkt fran mixern. Det hander aven att jag gar till markanden och koper mig en frash vitamin boost.

For 1$ far man en mangojuice direkt fran mixern mmmmm

Det ar somsagt vitt brod som galler har. Dock gar det att fa tag pa det nybakat pa andra sidan gatan for inga pengar alls. En halv liter jordgubbar kostar 50 cent, dvs ca 4 kronor.
6, Bensin. Eller vad man nu kan kalla det som de haller i bilarna och bussarna. Branslet ar valdigt billigt, detta gor att ecuadorianerna inte gar allt for langa strackor. Ut till gatan tycker manga racker gatt och val. Som jag har namnt innan ar det valdigt billigt att aka buss. En resa inom Quito kostar 25 cent, vilket ar 2 kronor. Rent generellt satt betalar man 1$ per timme resan tar. Exempel till Tena bor det ta 6 timmar vilket innebar att priset for biljetten ar 6$. 

7, Socker. Ecuadorianerna har socker i allt. Socker i juicen, socker i brod, socker i te. De alskar sotsaker. Nar det dricks te ar det inte te med socker. Nej, det ar socker med en skvatt te.

8, Temperatur. Nar jag gar i shorts och t-shirt och det kanns som att jag ska brinna upp da drar ecuadoirianerna upp dragkedjan till fliectrojan och tycker det ar kyligt.

9, Tvatt. Har ar det vanligt att man tvattar kladerna forhand. Det ar fa som har tvattmaskin och de som har det tvattar i kallvatten.  

5 kommentarer:

  1. Hej vännen! Roligt att läsa om dina äventyr, men jag undrar hur Binky mår???? Han har hittills inte synts alls under resans gång=) STOR kram!!!/Malin

    SvaraRadera
  2. haha, jag tycker det låter som att du aklimatiserat dig väldigt bra gumman =)
    Vi saknar dig redan här hemma! puss från Emma och Mollsan

    SvaraRadera
  3. Vad har jag gjort för fel, jag trodde att jag skulle få ett mail när din blogg uppdaterades, men icke, har ju "missat" massor av inlägg. Men nu har jag läst i kapp :-) Du verkar ha det kanon. Jordgubbarna och mangojuicen är jag riktigt avis på, förutom att du är i Ecuador förstås ;-)
    Vilka fina fynd du gjort på marknaden, shoppa inte ihjäl dig bara, du ska ju bära på allt. Men det är ju enkelt att skicka hem såklart.
    Vad roligt att du lagt upp så mycket bilder. Något jag alltid har svårt för när jag är utomlands är det vita brödet, varför alltid detta vita bröd.
    Jaha nu vaknade min lilla tjockis här på 5,1 kg!! och vill säkert ha mer mat.
    By the way, vi har köpt lägenhet för 1 timme sedan :-)

    Massor av kramar

    SvaraRadera
  4. Malin: Binky mar bra och han far vara med pa allt saklart. Jag far val gora ett litet galleri med bilder dar ni kan se alla aventyr han ar ute pa :-)

    Emma: jag sakner er ocksa. Instalera Skype sa kan vi prata och se varandra gratis!!! Bra va :-)

    Linda: Va, kul med en ny lagenhet, vart bar det av? Nar flyttar ni??? 5,1 kg, det ar bra atet det av den lille mannen ;-)

    Manga KRAMAR till ER!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  5. Vad gott det lät med jordgubbar och färskpressad juice! Men mindre gott med vitt bröd och den där soppan lät minst sagt suspekt!

    Det är en hel del nytt för dig hör jag, kul att få ta del av!

    Kramar!

    SvaraRadera