10/30/2010

Volontararbete

Under denna vecka har det inte bilivit sa mycket uppdateringar pa bloggen. 
Framsta skalet till detta ar att jag inte har orkat. Det har varit intensivt och mycket nytt pa det stalle dar jag volontararbetar. 

Pa det Katolska Univeristet finns det moljlighet for personer som inte har rad att ga till en vanlig advokat for att fa rattslig hjalp. Har finns instanser for cilvilratt, forhandlingar, brott, manskligarattigheter osv. De som arbetar har ar framst ett stort gang med juridikstudernade tillsammans med nagra advokater. De juridikstuderande volontararbeter har sa mycket de hinner nar de inte har lektioner och tentor. For dem ar det ett satt att fa parktiska kunskaper i den utbildning de laser. En stor del av arbetet innebar att forbereda dokument som advokaterna sedan undertecknar, svara pa enklare fragor om rattsprocessen samt arkivera allt material. 

Den avdelning som jag arbetar pa har hand om civilrattsliga fall.Det jag ville arbeta med var mer at manskligarattigheter men de hade bara tre arenden varav ett handlade om en forsvunnen spion. Sa jag hade antagligen inte kunnat vara till sa stor nytta dar....
Mitt arbete ar i vart fall valdigt kul men ocksa valdigt jobbigt. Jag har valdigt svart att forsta de juridiska termerna och nar de borjar prata processer ar jag helt bort dribblad. Just nu kanns det som att spraket ar ett stort hinder vilket ar lite frustrerande. Jag gor sa gott jag kan och hjalper till med som jag kan gora. 
Det gang som jag arbetar med ar valdigt snalla och forstaende sa hittills har det inte varit nagot problem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar