12/26/2010

Uyuni

Uyuni ar verkligen en speciell liten stad/by i sodra Bolivia. Nar vi kom in rullande med bussen i staden kom jag genast att tanka pa alla Lucky Luke filmer jag sett nar jag var liten. Denna stad ar helt omringad av sand och sandberg. Nar man gar runt pa gatorna i staden virrvlar sanden upp runt benen och det enda som saknas ar ett par chaps och en hast....
Jag akte i vart fall hit for att be ge mig ut pa en liten trip till saltoknen i ett par dagar. 
Om det ar nagot man bor se i Bolivia sa ar det detta! 
Det var helt fantastiskt...
Vart forsta stopp var den beromda saltoknen vilket var en annorlunda upplevelse. Dar gick vi runt i en oken full av salt, det knastrade ratt bra under skorna. Sedan fortsatte vi va resa till ett hotell gjort av salt... saklart. Dag tva lamnde vi saltoknen och begav oss in i den vanliga oknen, den riktigt oknen.... Vi besokte vulkaner, laguner i roda och gula farger, sag flamingos samt besokte ett par markliga stenformationer mitt ute bland all sand. Ja, det var en maktig upplevelse att bara se sand sa lang ogat nar. Jag skulle inte vilja ga vilse dar....
Dag tre var nog hogdpunkten. Vi gav oss av tidigt pa morgonen runt 04.30 for att hinna ivag till en plats med gejsrar och for att kunna se soluppgangen dar. Det var helt klart det basta, sa lackert!!!! 
Det var som att komma till en helt annan planet. Nagra av gejsrarna sprutade gas och marken kokade och bubblade pa sina stallen. Om nagot hade jag velat fotografera just denna plats...
Nar solen sedan steg upp antog sandbergen alla mojliga farger och nyanser. Efter denna fantastiska soluppgang var det dags att ata frukost och sedan aka vidare tillbaka mot Uyuni.
Som mest var vi upp pa 5000 meters hogd under resan, dagarna var heta med temperaturer runt 25-30 grader medans natterna var iskalla med en temperatur runt 0, burr. 
Som jag namnt tidigare, skall man besoka Bolivia missa inte oknen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar