12/11/2010

Peru

Efter att ha kommit tillbaka till Guayaquil fran Galapagos tog jag en buss mot Lima och Peru. Efter ca 28 timmar pa buss var vi framme i Lima. Eftersom jag hade en tur langs med inca leden inbokad kande jag en viss tidspress att ta mig till Cosco. Jag gick darfor och letade upp narmsta buss till Cosco. 30 miuter senare satt jag pa en ny buss med 21 timmar framfor mig till Cosco. Jag behover kanske inte namna hur ofrash jag var nar jag kom fram....  
Landskapet i norra Peru ar helt annorlunda an vad jag forestallde mig. Oken och inte en gron kvist sa langt ogat nar och helt ode strander.

Jag trivs verkligen i Cosco. Det ar en lagom stor stad som erbjuder mycket. For alla historie- och arkitwktur intresserade ar detta verkligen en guldgruva. Nackdelen ar alla forsaljare som alltid ligger en hack i hal: want a swedish massage, swedish massage very good....
 Plaza del Armas i Cosco.
Jag har spenderat nastan en vecka har och aven hunnit med en tur pa inca leden och besokt Machu Picchu. Machu Picchu var en speciell upplevelse aven om jag nog uppskattade vandringen pa inca leden mer. Landskapet som vi passerade ar sa fantastiskt, det ar svart att beskriva. Jag forskote ta bilder ur alla vinklar for att visa hur vackert det ar men det blir inte det samma.

Det var inte svart att bli motiverad till vandring med denna utsikt fran inca leden.
 Det kanske ar svart att se men det ar Machu Picchu i bakgrunden.
Efter att ha besokt Machu Picchu var det dags att ge sig pa nasta uppdrag, bestiga Wayna Picchu. Jag trodde aldrig att trappstegen upp for detta berg skulle ta slut men ratt som det var stod jag pa toppen i alla fall.
 Efter allt vandrande belonade vi oss med att bada i varma kallor i Aguas Calientes.
Onskar att jag hade mer tid att spendera i Peru, det finns sa mycket att se men nu bar det av mot Bolivia.

5 kommentarer:

  1. Vad säger man? Vår värld är fantastisk, så är det bara! Kanske lite extra fantastisk på vissa utvalda ställen, och vad jag har hört av Ida är Bolivia ett strå vassare än Peru. Så ha de fortsatt fantastiskt underbart :-)

    Kul att höra att du uppskattade Incaleden, man har ju hört att den ska vara rejält nedskräpad och "förstörd". Men leden är ju lång så du kanske valde rätt del.

    Björn har lovat mig pannkakor till frukost idag. Väntar med spänning på när han tänker gå upp. Börjar bli lite sugen nu när man redan varit uppe i två timmar, kurrrr.

    kram kram

    SvaraRadera
  2. Tjenixen!

    Ida sa till mig att du inte får missa saltöknen i Bolivia. Har själv sett hennes bilder därifrån = ascoolt! Sen tyckte hon väldigt mycket om Rurre djungeln och Potosi känns tydligen väldigt bolivianskt. Gruvan är läskig men sevärd. I La Paz har svenska kyrkan hem för hemlösa män där man kan bo billigt. St:a Cruz missade hon men tror att det är schysst. Hon bodde i cochabamba. Hon hälsar också att det bara är att säga till om du vill ha kontakt med någon där. Hennes kompisar blir väldigt glada i så fall. Om du själv vill ta kontakt med henne är det Ida Hansson på min FB.

    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
  3. Vid den där fontänen, sista bilden i andra gruppen, har jag fått mina skor putsade mot min vilja. (Vandrarkängor i nubuck putsas inte så gärna...) Ville inte, ville inte betala men med 17 tioåringar runt mig var det bara att välja mellan en näve Sol (?) eller gatubarnsslagsmål...jag tog det första:/


    Incaleden ska va ren och fin numera, Peruanska turistmyndigheter...det trodde man inte:)=


    Fortsätt res, fortsätt upplev, det blir bara bättre och bättre:)

    //T

    SvaraRadera
  4. Vilka fantastiska foton! Det ser helt underbart ut... (även om jag hade kunnat skippa den 49 timmar långa bussresan ;)). Hoppas att du får det minst lika bra i Bolivia!

    Många kramar!
    //Linda L

    SvaraRadera
  5. Tobbe: Jag forstar att du tog skoputsningen tillslut.... Det rackte med att sticka ut nasan over torget sa hade man forsaljare och skoputsare efter sig. Inte gav de sig i forsta taget heller....

    SvaraRadera