12/15/2010

Lake Titicaca

Har spenderat nagra dagar i Cobacabana, en liten stad som ligger intill Titicaca sjons strand pa den Bolivianska sidan. Titicaca ar varldens hogst belagna sjo 4000 meter upp och det kanns pa flaset...
Har ar en bilder fran hamnen i Cobacabana.
Mitt hostel, valdigt basic men mysigt.
Det kryllar av mysiga cafeér  och restauranger langs med huvudgatan.
Spenderade en natt ute pa en av oarna, Isla del sol, som har en fin vandringsled att vandra. Tankte att det var lika bra att ta med mig alla packning dit utifall att jag skulle fa for mig att aka mot La Paz nar jag kom tillbaka. BIG MISTAKE!! Tanken var att vandra fran norra delen av on till sodra, overnatta och utforska sodra delen lite mer dagen dar pa. 
Nar vi kom fram till norra hamnen inser jag att det kommer bli rejalt kampigt att vandra med 27 kg packning. For att komma till vandringsleden kravs det forst att man tar sig upp pa berget.... Berget var i och for sig inte sarskilt hogt men med en bra lutning och ingen direkt stig sa var det ingen liten sondagspromenad direkt. Lagg till 27kg packning pa en liten Magdalena samt luften pa 4000 meters hojd. 
Jag vet inte hur manga ganger jag svor och bannade mig sjalv for att jag inte lamnat packningen i Cobacabana. 
Jag intalade i vart fall mig sjalv att nar jag val kommer upp sa kommer utsikten att vara modan vard och att jag da bara behover folja vandringsleden pa bergskammen. 
Ja, och dar hade jag fel igen... Nar jag kom upp pa berget sa sag jag att det inte bara var ett berg som skulle passeras och det var dessutom uppforsbackar overallt. Just da var jag ratt sugen pa att kasta packningen ner for berget, atervanda till Cobacabana och kopa ny utrustning. Efter att ha lungat mig lite och atit en Snickers (alltd bra att ha i fickan) sa insag jag att det ar ett perfekt tillfalle att se vad man gar for. Sa det vara bara att kasta upp ryggsacken igen och sakta men sakert rora sig mot den sodra hamnen. I och med att jag anda skulle spendera natten pa on sa tankte jag att det far ta den tid det tar, nagon gang kommer jag fram....
6 timmar och ca 10 km senare checkade jag in pa ett hostel intill sodra hamnen. F** vilken befrielse det vara att ta av sig ryggsacken! ALDRIG mer att jag bar den dar otympliga saken med dess innehall(ex 8 kg bocker som kan vara bra att ha...) sa langt igen. Nunca!! 
Utsikten langs med leden var fantastisk vilket hjalpte nar det kandes som varst. 
Nar jag vaknade dagen efter regnade det tyvarr sa det blev ingen vandring pa sodra delen. For min del gjorde det dock inget. Jag var ganska mor i kroppen efter vandringen dagen innan sa det passade bra att morgon baten tillbaka till Cobacabana.
Val pa toppen, eller en av topparna var utsikten inte helt fel.
Utsikten mot Cobacabana
Jag lyckades aven bevittna en broloppsfest pa on.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar