11/09/2010

Cotopaxi

I lordags akte jag och ett gang amerikaner ivag pa en endagstur till vulkanen Cotopaxi. Det ar en aktiv vulkan men den har sallan nagra utbrott och nar det val sker ar det mest gas den sprutar ur sig. Pa grund av dess utbrott har den dock reserat staden Latacunga tva ganger. Just nu bedoms den dock vara sa pass lugn att den kan bestigas.

Var tur bestod i en kombination och vandring och cykling. Vi borjade var tur med en genomgang av berget och dess historik. Sedan var det dags att dricka lite coca te for att forebygga samt lindra eventuell hojdsjuka.
Vi begav oss sedan upp till 4500 meters hojd dar var vandring borjade. Val pa plats var det var det tydligt att luften var tyngre att andas och det var aven kallare.
Forsta biten var helt sjuktjobbig att vandra. Leden lutade brant uppfor och underlaget var sa mjukt att man enkelt trampade igenom. Det var som att vandra pa en mjuk sandstrand men uppfor. Tva steg fram och ett tillbaka. Jag var helt slut efter de forsta 300 metrarna. Inte blev det battre av att guiden i princip sprang uppfor medan vi 14 amerikaner,en dansk och en svensk i princip krop upp for berget i ett langt led. Jag vet inte hur langt vi vandrade men efter 1,5 timme nade vi antligen glaciaren pa 5000 meters hojd. Det var sa skont.
Uppe pa 5000 meter. Utsikten var helt fantastisk. Pa bara nagon minut slog vadret om och fran klart till dimmigt och tillbaka igen.... 
Toppen pa 5897 meter
Toppen pa Cotopaxi ar 5897 meter men for att komma de sista 897 meterna kravs utrustning for glaciarvandring. Just nu ar det aven vinter i Ecuador vilket inte ar ultimat for denna typ av vandring da vadret snabbt slar om pa nagra minuter. Jag var dock helt nojd med att fa se glaciaren.
Efter en fantastisk lunch var det dags att bege sig ned for vulkanen.

Vi hamtade vara cycklar och fick en introduktion i downhill biking (kan vara bra att veta hur bromsarna fungerar...) innan vi borjade den 15 km langa farden ner till 
Laguna Limpiopungo.

Val vid lagunen blev vi upphamtade for vidare fard hemmat. 
Trotta och nojda atervande vi hemmat. Jag vet inte om det behover namnas men dagen efter varkte det bade har och dar...

2 kommentarer:

  1. Härligt, härligt att få se alla bilder och att du har det toppen, i dubbel bemärkelse, hihi. Men var är det jag ser, var har du dina meindlkängor?! Å andra sidan är dem väl inte så smidiga att cykla med. Må bäst! Massor av kramar.

    SvaraRadera
  2. Du anar inte hur mycket jag vill ha mina meinlkangor men de fick inte plats i ryggsacken tyvarr :-(

    SvaraRadera