9/16/2010

En bok om ett land långt långt bort...

Jag försöker förbereda mig lite genom att läsa lite böcker om de länder jag skall besöka. Det skrivs onekligen mycket intressant vilket gör det svårt att begränsa sig. Nu börjar jag även att få lite tidsbrist så vi får se hur mycket jag hinner med.
Jag har nyligen läst en bok om Sydafrika, Leva på gränsen. Den är skriven av en journalist som haft Sydafrika som både arbetsplats och hem i många år. Han skildrar delvis sina egna upplevelser och vardag av ett land i förändring efter apartheid samtidigt som han tar upp andras livsöden. Blev det så mycket bättre, eller var det egentligen bara en förskjutning av förtryck och en omfördelning av makt? Boken känns som en bra introduktion av Sydafrika tyvärr tar den slut alldeles för fort. Jag vill veta mer!! Det blir väl att inhandla ytterligare en bok då...

Nästa bok kommer att handla om Indien, det ska bli spännande. 

2 kommentarer:

  1. "Att resa är som att läsa en bok. De som inte reser läser bara första sidan" Så när du kommer hem har du hunnit läsa dig igenom ett mindre bibliotek :-)

    SvaraRadera
  2. Du är så klok Linda :-) Det är klart att det är så :-)

    SvaraRadera