10/27/2011

2011-04-01 Kerla - Munnar

Efter att ha spenderat ett par dagar i Bangalore och sedan i Cochin/Kochin som jag trodde var en småstad (ja, i Indiska mått mätt) så var jag lite så trött på storstadspulsen. Jag ville bort från alla bilar, mopeder och framförallt det intensiva oupphörliga JÄVLA tutandet! Jag ville bort någonstans där det var möjligt att uppleva lugnet och få andas frisk luft. Någonstans på landsbygden kändes som det perfekta stället.
Så en morgon bestämde jag mig for att ta bussen upp mot Munnar som jag läst mycket gott om.  Munnar är känd för sitt gröna bördiga landskap med perfekta förutsättningar för teodling som resulterat i stora teplantage och fabriker.
Efter bara 2 timmar på bussen kunde jag skåda bergen och luften blev plötsligt så mycket friskare och aningen kyligare. För första gången på veckor fick andas in frisk luft och framför allt känna dofter som inte var avgaser! Underbart!
Även om bilarna fortfarande körde som tokar och tutade stup i kvarten så var det ändå så mycket lugnare, åhhh lyckan var total.

Jag letade upp ett litet hostel och checkade in och begav mig sedan ut på upptäcktsfärd i staden. 

Det härliga landskap med teplantage som brer ut sig över kullarna.
Alla religioner trängs sida vid sida i Indien. Några meter från en Moské ligger en katolsk kyrka. Överallt och ingenstans finner man tempel för att dyrka såväl Hinduistiska och Buddistiska gudar. Vad jag kunde uppfatta så fanns inga tecken på någon form av fientlighet mellan religionerna. Kanske var tiden jag hade där allt för kort för att upptäcka sådant men egentligen vad säger att religionstillhörighet per automatik skapar konflikter??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar