10/29/2011

2011-04-02 Kerla - Munnar - Hiking

Så dagen efter ankomsten till Munnar var det dags att ge sig ut på vandring i bergen.
Vi möttes upp 05.30 för att starta vandring upp mot bergets Hill station 06.00.

Det var något magiskt som låg över bergen och dalarna innan solen gått upp och med dimman hasande runt benen. När solen började resa sig upp mellan bergen utspelade sig ett fantastiskt skådespel av skuggor, färgskiftningar och ett landskap som bytte karaktär totalt.
Vi vandrade mitt i teplantagen och såg ut kvinnorna (som oftast är de som ansvarar för att skörda tebuskarna) påbörjade sitt dagliga arbete.
 Efter ett par timmars vandrande genom teplantage och ett fantastisk landskap nådd vi äntligen en av de första topparna och vi fick vila oss en stund medan morgonfika intogs.

Efter att ha intagit äggsmörgåsar, färsk annans och banan samtidigt som vi blickat ut över en näst intill overklig vy vad det dags att packa ihop och fortsätta vår vandring. Teplantagen byttes ut mot planteringar med peppar, avokado, mango, citron, kakao, ananas, kardemumma och vanilj.

Gummiträd som man tömmer på gummivätska genom  att skära ett snitt i barken och sedan samlas vätskan upp i en bunke som töms regelbundet.
 Efter ca 8 timmars vandrande var vi framme vid stugan där vi skulle övernatta. Vi bjöds på en måltid typisk för just den södra delen av Indien bestående av Chipata bröd och en mängd olika grönsaksröror. Super gott efter en hel dags vandrande.
Det blev en kort kväll och jag tror att jag somnade innan huvudet nådde kudden. Dagen efter blev åter en tidig morgon med frukost kl 06.00 för att hinna med bussen tillbaka mot Ernakulam/Cochin. Väl där hade jag ett tåg mot Goa att passa, en 19 timmars färd som visade sig bli ganska så intressant.