10/27/2011

2011-04-01 Kerla - Munnar - Te factory

Munnar är känt för sina goda förutsättningar för att få te att växa och frodas på kullarna. Det var britterna som kom fram till att te växte fruktansvärt bra just här. Efter att har försökt och misslyckats med att plantera en mängd olika grödor, träd och diverse annat som är möjligt att plantera hittade man äntligen rätt och startade upp en mängd teplantage.
I princip är det bara i Kerla och Västbengalen som det finns teplantage i Indien, jag trodde att det växte lite här och var över hela Indien. Lite som den svenska eken....

Jag tog en promenad ett par kilometer till byns temuseum och den närmast belägna tefabriken.  
Här gick de igenom hur det gick till när te först introducerades i Indien, hur teplantagen byggdes upp och hela processen kring te framställning. Vi fick en lektion i allt från hur de planteras, beskärs, göds till hur man tar fram olika typer av te. 
Det som intresserade mig mest i detta var hur teplantagen praktiskt fungerar. På vilket sätt man tar hand om sina anställda. På det här plantaget som jag besökte i Munnar erbjuds de anställda ett helhetskoncept. De arbetar 8 timmar per dag måndag till fredag, på lördagar de arbetar de fram till lunch och är lediga på söndagar.
De erbjuds ett hus för sin familj att bo i. får rabatterad el, gratis sjukvård, skola och barnpassning. De är som ett litet community som bor vägg i vägg med varandra och hjälps åt med det mesta. 

När jag lämnat temuseet gick jag vidare för att få se en riktig fabrik i drift och det tog inte lång tid innan jag hittat en. 
Jag möttes upp av ett gäng barn som ville bjuda in mig på te och kakor. De var så vänliga och ville bara att jag skulle komma och besöka dem en liten stund. Jag sa att jag var på väg vidare men att jag gärna tittade in på vägen tillbaka.
Ett helt gäng med fantastiska barn som bjöd in mig på te och kakor. Allt de ville var att prata, de hade säkert tusen frågor som alla försökte ställa i munnen på varandra.
 En av mammorna, de gillade att ta kort....
Alla barnen bodde tillsammans i samma huslänga vägg i vägg. De bodde som i små radhus om ett rum och kök, där hela familjen tryckte in sig. Varje huslänga inrymde sex hushåll om ett rum och kök.
Kvinnorna i husen. Glada och nyfikna på turisterna som vandrade förbi.Jag blev erbjuden att stanna hos dem över natten, vilket jag hade velat tackat ja till, men tackade nej då jag hade en vandring inplanerad nästkommande dag med avfärd 05.30.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar