8/31/2010

Resan

Det första jag kommer att göra under min resa är att arbeta som volontär i Ecuadors huvudstad Quito. Under mina första tre veckor kommer jag att gå en intensivkurs i spanska. Jag kommer sedan under ett par veckor arbeta i ett volontärprojekt som är inriktat mot att öka kvinnors inflytande i Ecuador. Som det låter nu kommer jag att arbeta tillsammans med en grupp jurister med informationskampanjer och workshops för att informera om mänskligrättigheter, utbildningar, möjligheter till att starta egna företag osv.
När mitt volontär uppdrag är slut är tanken att jag skall åka vidare och se lite mer av Sydamerika. Jag vill gärna hinna med att se Machu picchu i Peru, Uyuni(saltöknen)i Bolivia, Puerto Iguazú i Argentina mm. Det finns så mycket att se!!

Jag kommer sedan att fortsätta vidare mot Nya Zeeland. Jag har hört att landskapet här skall vara fantastiskt så jag hoppas på en hel del naturupplevelser innan jag åker vidare. 

Nästa stopp blir Australien där jag kommer att åka längs med östkusten från Melbourne och upp till Brisbane under några veckor. 

Från Brisbane går flyget sedan mot Kuala Lumpur för ett par veckor i Asien. Den nuvarande planen är att åka uppåt genom Thailand mot Kambodja, Vietnam och Laos, vi får se om det blir så men det är en plan. 
Resan fortsätter sedan till Indien för lite tågluffande. 

När slutet på min resa närmar sig har jag nått Johannesburg i Sydafrika. Även här är planen att under några veckor åka längs med östkusten uppåt mot min slut destination Nairobi i Kenya. 

Sedan är det är det dags att återvända hemåt, mot Sverige och den svenska sommaren. 

Om ni har några tips på resemål och saker som bör ses får ni gärna mail mig eller skriva en kommentar. 

Allt mottages med tacksamhet  :-)

4 kommentarer:

  1. Wow! Är lite avundsjuk! Åker du själv?

    SvaraRadera
  2. Japp, åker solo. Det känns riktigt spännande :-)
    Har inte du varit i Thailand? Tips?

    SvaraRadera
  3. Koh Tao på östkusten och Similan Island på väst för undervattensupplevelser. Om du inte är intresserad av att börja dyka behöver du inte ta ngt dykcert, det är ofta lika fint att snorkla. (Sen är det en upplevelse i sig att dyka, viktlösheten och att bara svävandes titta på allt där nere...men det är en annan sak. Om du vill ta dykcert gör det på Koh Tao, Phoenix divers, prata med Claes eller Sussi, http://www.phoenix-divers.com/)

    SvaraRadera
  4. Jag är övertygad om att det kommer att bli en alldeles fantastisk och oförglömlig tid i ditt liv. Jag är sååå imponerad av att du gör hela den här resan själv! Jag vet, du kommer träffa massor med trevliga reskamrater under tiden så speciellt ensam kommer du säkert inte att känna dig ;) Tack för att jag får möjlighet att följa dig på din resa! Det ska bli otroligt spännande! Lycka till med all planering in i det sista och framförallt lycka till på ditt stora äventyr!!
    Kram, kram

    SvaraRadera